دوره 7، شماره 2 - ( 6-1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 163-148 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.
2- گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.
چکیده:   (2184 مشاهده)

هدف: والگوس پویای زانو هنگام کاهش شتاب و فرود در فعالیت‌های ورزشی عامل بسیاری از آسیب‌های حاد و مزمن زانو است و می‌تواند بر مهارت‌های ویژه ورزشکار تأثیرگذار باشد؛ بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر شش هفته تمرینات پرش فرود پیش‌رونده بر دقت پرش شوت بسکتبال و زاویه والگوس زانو در بسکتبالیست‌های دارای والگوس پویای زانو بود.
روش ها: این پژوهش نیمه‌تجربی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را مردان بسکتبالیست با نقص والگوس پویای زانوی استان مازندران در دامنه سنی شانزده تا بیست سال تشکیل دادند. 24 نفر به صورت هدف‌دار از بین بازیکنان بسکتبال دارای والگوس پویای زانو، به عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند. آزمودنی‌ها از نظر دقت پرش شوت بسکتبال با آزمون دقت پرش شوت بودینگتون و برای زاویه والگوس پویای زانو با استفاده از روش ارزیابی دوبُعدی و نرم‌افزار کینوا ارزیابی شدند. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش علاوه بر تمرینات مرسوم خود، برنامه تمرینی پرش فرود را به مدت شش هفته و سه جلسه در هفته انجام دادند، اما گروه کنترل صرفاً به تمرینات معمول خود پرداختند. به منظور مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل در صورت نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون کوواریانس با عامل پیش‌آزمون به عنوان کووریت استفاده شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات پرش فرود اثر معناداری بر بهبود مهارت دقت پرش شوت بسکتبال (0/001=P) و زاویه والگوس پویای زانو (0/001=P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون دارد. 
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، اجرای شش هفته تمرینات، منجر به بهبود مهارت دقت پرش شوت بسکتبال و زاویه والگوس پویای زانو شده است؛ بنابراین می‌توان تمرینات پرش فرود پیش‌رونده را جهت بهبود مهارت پرش شوت و راستای زانو در بسکتبالیست‌های دارای والگوس پویای زانو توصیه کرد.
متن کامل [PDF 7243 kb]   (973 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1935 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/30 | پذیرش: 1400/4/1 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.