TY - JOUR T1 - Comparing Gait Variability Between Deaf and Normal-Hearing Children After Proprioception Training TT - ارزیابی تغییرپذیری گام‌برداری افراد ناشنوا و مقایسه آن با افراد شنوا پس از یک دوره تمرینات حسی ـ عمقی JF - iauh-biomech JO - iauh-biomech VL - 5 IS - 4 UR - http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-206-fa.html Y1 - 2020 SP - 262 EP - 271 KW - Gait KW - Deafness KW - Spatio-temporal variables N2 - هدف: شاخص تغییرپذیری گام‌برداری یک شاخص مهم در درمان کلینیکی افراد با مشکلات گام‌برداری است. از آنجایی که تاکنون تغییرپذیری گام‌برداری در افراد ناشنوا مورد ارزیابی قرار نگرفته است، هدف از این مطالعه ارزیابی تغییرپذیری گام‌برداری افراد ناشنوا و مقایسه آن با افراد سالم است. روش ها: جامعه آماری این پژوهش افراد ناشنوا و گروه با شنوایی عادی بودند که از بین آن‌ها ده نفر (با دامنه سنی هشت تا چهارده سال) که داوطلب شرکت در این پژوهش بودند و نیز ده نفر از افراد با شنوایی عادی با سن و ویژگی‌های آنتروپومتریکی مشابه انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار سیستم تحلیل حرکتی سه بعدی vicon، برای اندازه‌گیری متغیر کینماتیکی جهت گام‌برداری افراد استفاده شد. در مقایسه درون‌گروهی از روش آماری تی تست وابسته و در مقایسه بین‌گروهی از تی تست مستقل استفاده شد. کلیه مراحل تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با سطح معناداری P<0/05 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان دادند تغییرپذیری در اثر تمرینات تداخلی حسی‌عمقی در گروه ناشنوا کاهش یافت؛ اما این تغییر به لحاظ آماری معنی‌دار نبوده است (05/0 نتیجه گیری: با توجه با نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌شود که در برنامه تربیت‌بدنی مدارس این کودکان برنامه‌های تعادلی با تأکید بر بهبود سیستم‌های تعادلی، به‌ویژه سیستم حسی‌عمقی گنجانیده شود. M3 10.32598/biomechanics.5.4.6 ER -