%0 Journal Article %A Roshandel Hesari, Ali %A Roshandel Hesari, Amin %T Investigation of Static and Dynamic Balance in School Basketball Players with a History of Ankle Injury %J Journal of Sport Biomechanics %V 6 %N 2 %U http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-226-fa.html %R 10.32598/biomechanics.6.2.1 %D 2020 %K Static balance, Dynamic balance, Ankle, Basketball students, Landing, %X هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعادل ایستا و پویا در دانش‌آموزان بسکتبالیست دارای سابقه آسیب مچ پا بود. روش ها: آزمودنی‌های این تحقیق، 36 نفر از دانش‌آموزان پسر بسکتبالیست مقطع ابتدایی بودند که به صورت هدفمند و به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی‌ها به دو گروه 18 نفره دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل (بدون آسیب مچ پا) تقسیم شدند. برای اندازه‌گیری تعادل ایستا از تست لک‌لک و برای تعادل پویا از تست ستاره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روش آمار استنباطی (آزمون شاپیرو ویلک و آزمون تی مستقل) استفاده شد. یافته ها: بین تعادل ایستای دانش‌آموزان بسکتبالیست و گروه کنترل، تفاوت معنی‌داری یافت شد (0/001=P)، اما بین تعادل پویای دانش‌آموزان بسکتبالیست دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل، تفاوت معنی‌داری یافت نشد (0/0887=P). نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق، می‌توان نتیجه گرفت که آسیب‌های اندام تحتانی به‌خصوص صدمات مربوط به مچ پا می‌توانند بر کنترل پاسچر و میزان تعادل ایستای دانش‌آموزان بسکتبالیست تأثیرگذار باشند و باعث ناتوانی عملکردی شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود مربیان در طول دوران ورزشی بسکتبالیست‌ها به طراحی تمرینات اختصاصی برای تقویت عضلات و لیگامان‌های مچ پا و به‌کارگیری تمرینات تعادلی ایستا بپردازند تا شاهد وقوع این نوع آسیب‌ها نباشیم. %> http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-226-fa.pdf %P 86-97 %& 86 %! %9 Research %L A-10-252-3 %+ Department of Sport Pathology and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Islamic Branch Islamic Azad University of Isfahan, Isfahan, Iran. %G eng %@ 2476-4906 %[ 2020