RT - Journal Article T1 - Investigation of Static and Dynamic Balance in School Basketball Players with a History of Ankle Injury JF - iauh-biomech YR - 2020 JO - iauh-biomech VO - 6 IS - 2 UR - http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-226-fa.html SP - 86 EP - 97 K1 - Static balance K1 - Dynamic balance K1 - Ankle K1 - Basketball students K1 - Landing AB - هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعادل ایستا و پویا در دانش‌آموزان بسکتبالیست دارای سابقه آسیب مچ پا بود. روش ها: آزمودنی‌های این تحقیق، 36 نفر از دانش‌آموزان پسر بسکتبالیست مقطع ابتدایی بودند که به صورت هدفمند و به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی‌ها به دو گروه 18 نفره دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل (بدون آسیب مچ پا) تقسیم شدند. برای اندازه‌گیری تعادل ایستا از تست لک‌لک و برای تعادل پویا از تست ستاره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روش آمار استنباطی (آزمون شاپیرو ویلک و آزمون تی مستقل) استفاده شد. یافته ها: بین تعادل ایستای دانش‌آموزان بسکتبالیست و گروه کنترل، تفاوت معنی‌داری یافت شد (0/001=P)، اما بین تعادل پویای دانش‌آموزان بسکتبالیست دارای آسیب مچ پا و گروه کنترل، تفاوت معنی‌داری یافت نشد (0/0887=P). نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق، می‌توان نتیجه گرفت که آسیب‌های اندام تحتانی به‌خصوص صدمات مربوط به مچ پا می‌توانند بر کنترل پاسچر و میزان تعادل ایستای دانش‌آموزان بسکتبالیست تأثیرگذار باشند و باعث ناتوانی عملکردی شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود مربیان در طول دوران ورزشی بسکتبالیست‌ها به طراحی تمرینات اختصاصی برای تقویت عضلات و لیگامان‌های مچ پا و به‌کارگیری تمرینات تعادلی ایستا بپردازند تا شاهد وقوع این نوع آسیب‌ها نباشیم. LA eng UL http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-226-fa.html M3 10.32598/biomechanics.6.2.1 ER -