1- دانشجوی کارشناسیارشد رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
2- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
چکیده: (2817 مشاهده)
هدف ناشنوایی علیرغم آسیبی که به برقراری ارتباط میزند، با اختلالات جسمانی دیگری مثل ضعف تعادلی و شناختی نیز مرتبط است. بررسی عملکرد تعادلی و شناختی در مطالعات معدودی مورد توجه محققان بوده، اما تعیین ارتباط بین این دو عملکرد کمتر بررسی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط عملکرد شناختی و عملکرد تعادلی در افراد ناشنوا بود.
روش ها ۳۹ دانشآموز ناشنوا از مدارس استثنایی شهر همدان و ۴۰ دانشآموز شنوا در این مطالعه شرکت کردند. اطلاعات مربوط به عملکرد توجهی افراد با استفاده از نرمافزارهای فلنکر، عملکرد پیوسته و استروپ مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین تعادل این افراد با استفاده از خردهمقیاس تعادلی آزمون برونینکس ازورتسکی اندازهگیری شد. با استفاده از روش آماری من یوویتنی و ویلکاکسون و همچنین آزمون اسپیرمن نتایج در نرمافزار SPSS و با سطح معناداری ۰/۰۵>P مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها نتایج نشان دادند افراد ناشنوا بهطور معنیداری دارای عملکرد تعادلی و شناختی ضعیفتری نسبت به افراد شنوا هستند. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد که بیشترین همبستگی در نتایج آزمون فلنکر با آزمون راهرفتن پاشنه ـ پنجه وجود داشت (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری با توجه به نتایج بیانشده در این پژوهش افراد ناشنوا برای اجرای اعمال تعادلی وابستگی بیشتری به اطلاعات بینایی دارند. همچنین با افزایش ظرفیت توجهی، شاید بتوان موجب بهبود عملکردهای حرکتی در این افراد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/15 | پذیرش: 1397/5/19 | انتشار: 1397/9/10