نویسندگان (منبع) |
ویژگی شرکتکنندگان | متغیر اندازهگیری شده | مداخله | ارزیابی / پیگیری | نتایج | ||
گروه تجربی | گروه کنترل | ||||||
واحدی و همکاران (8) |
دانش آموزان دوره ابتدایی 6 الی 11 سال |
بررسی تأثیرات طولانیمدت تلفن همراه بر روی آسیبهای ناحیه گردنی و شانه | تکمیل پرسشنامه دموگرافیک و بادی مپ در ادامه 20 دقیقه کار با گوشی و بررسی خمش گردن با استفاده از دستگاه موشن کپچر | بررسی میزان خمش گردن بعد از استفاده از گوشی همراه | نتایج مطالعه نشان میدهد وضعیت نشسته بهطور معناداری به افزایش خمش گردن در مقایسه با وضعیت ایستاده میانجامد. همچنین خمش گردن هنگام در دست گرفتن گوشی همراه بهصورت دودستی و همچنین حین تایپ کردن افزایش مییابد. | ||
معصومی و همکاران (9) |
25 دختر و 25 پسر 10 الی 13 ساله |
تأثیر مدت استفاده از تلفن همراه هوشمند بر وضعیت سر و شانه افراد 20 تا 35 ساله |
دختران و پسران که روزانه حداقل 25 پیامک یا ایمیل دریافت یا ارسال میکنند روزانه حداقل یک ساعت بازی و وبگردی با تلفن همراه هوشمند دارند و بیشتر از 3 ساعت در روز از تلفن همراه هوشمند استفاده میکنند | ارزیابی میزان درجه وابستگی کاربران در دو گروه کاربران با استفاده بلندمدت و کاربران با استفاده کوتاهمدت از تلفن همراه از فرم وابستگی اعتیاد گونه به تلفن هوشمند استفاده شد. در بررسی وضعیت اندام فوقانی شرایط شانه توسط شاخص کتف Scapular Index با اندازهگیری فاصله زائده غرابی تا فرورفتگی جناغ سینه و نیز اندازهگیری فاصله کناره خلفی زائده آخرمی تا قسمت مجاور ستون فقرات در ناحیه سینهای (توراسیک) و قرار دادن این فواصل در فرمول مشخص شد. وضعیت قرارگیری سر نیز با استفاده از روش عکسبرداری نیمرخ بدن و نرمافزار کینوا Kinovea ارزیابی شد. | میان وضعیت اندام فوقانی در دو گروه کاربر کوتاهمدت و کاربر بلندمدت استفاده از تلفن همراه هوشمند (00۳/0=P) و همچنین وضعیت شانه میان زنان و مردان (۰02/0 =P) بود، اما در مورد وضعیت قرارگیری سر اختلاف معنیداری بین زنان و مردان وجود نداشت (436/0=p) | ||
قریشوندی (12) |
40 نفر از دختران 10 تا 13 سال که کاربر گوشی همراه بودند که در طول روز بیش از 5 ساعت با گوشی همراه کار کرده | تأثیر تمرینات کششی و مقاومتی بر شدت درد و ناتوانی مچ دست دختران 10 تا 13 سال در کاربران گوشی همراه | افراد به چهار گروه، تمرینات کششی (10 نفر)، تمرینات مقاومتی (10 نفر)، تمرینات ترکیبی (10 نفر) که مداخله درمانی انجام شد و گروه کنترل (10 نفر) که مداخله درمانی انجام نشد، تقسیم شدند | برای اندازهگیری میزان درد مچ دست از پرسشنامه PRWE و برای میزان ناتوانی مچ دست از پرسشنامه اوسستری استفاده گردید. همچنین پیشآزمون انجام و پس از 8 هفته تمرینات منتخب گروههای مختلف بهجز گروه کنترل پسآزمون نیز انجام شد. | برای مقایسه میانگین شدت درد و ناتوانی مچ دست پس از 8 هفته تمرینات کششی که با کنترل اثر پیشآزمون برای انجام تمرینات کششی و گروه کنترل از نظر متغیر شدت درد و ناتوانی مچ دست تفاوت معنیداری وجود دارد |
||
وانگ و همکاران (10) |
5 طیف گروه سنی گروه سنی مرتبط با تحقیق رده سنی 6 الی 11 سال |
تعیین ارتباط بین استفاده بیشازحد از تلفن هوشمند و اختلال بینایی، ازجمله نزدیکبینی، تاری دید و دید ضعیف، در کودکان و بزرگسالان | مجموع شامل 27110 نفر با میانگین سنی 5/9 تا 26 سال بود. ما از یک مدل اثرات تصادفی برای فرا تحلیل 10 مطالعه مقطعی (26962 نفر) و یک مدل اثرات ثابت برای متاآنالیز 4 کارآزمایی کنترلشده (148 نفر) برای ترکیب نسبت شانس ORs اثر استفاده کردیم. اندازهها ES برای ارزیابی ناهمگنی از آماره I2 استفاده شد. | استفاده بیشازحد از گوشیهای هوشمند بهطور قابلتوجهی با نزدیکبینی، دید ضعیف یا تاری دید مرتبط نیست. بااینحال، این اختلالات بینایی با هم در کودکان آشکارتر بود در نتایج نشان میدهد استفاده بیشازحد از تلفن هوشمند بهطور قابلتوجهی با نزدیکبینی، دید ضعیف یا تاری دید مرتبط نیست. بااینحال، این اختلالات بینایی با هم در کودکان نسبت به بزرگسالان آشکارتر بود (06/1 OR، 95% فاصله اطمینان14/1-09/ CI: 09/0 = P نسبت به بزرگسالان جوان (091/0 OR، 95%، 46/1- 57/0 CI:؛71/0 P = برای 4 کارآزمایی کنترلشده، گروههای استفاده بیشازحد از گوشیهای هوشمند نمرات عملکرد بصری بدتری را در مقایسه با گروههای کم استفاده نشان دادند | |||
هوسکاوا و همکاران (13) |
مونه شامل 1642 کودک 6 ساله کلاس اول در مدارس ابتدایی در ژاپن بود. | ارتباط بین استفاده از فناوری تلفن همراه و سازگاری کودک در سنین ابتدایی دبستان | از میان شرکتکنندگان، 230 نفر (14%) کاربر معمولی (60 دقیقه یا بیشتر در یک روز معمولی) و 1412 (86%) کاربر غیرعادی (زیر 60 دقیقه در یک روز معمولی) بودند | والدین یک پرسشنامه خود گزارشی را در مورد استفاده فرزندانشان از دستگاههای تلفن همراه و سازگاری عاطفی/رفتاری تکمیل کردند. ما احتمال معکوس رگرسیون لجستیک وزندار درمان IPTW را برای محاسبه نسبت شانس OR برای مشکلات احساسی/رفتاری با توجه به استفاده از دستگاه تلفن همراه انجام دادیم. مقادیر برای تجزیهوتحلیل IPTW بر اساس متغیرهای ارزیابی اجتماعی جمعیت شناختی و ویژگیهای کودک محاسبه شد. | نسبت به استفاده غیرمعمول، استفاده منظم از دستگاههای تلفن همراه بهطور قابلتوجهی با مشکلات رفتاری (77/1IPTW-OR:، 95% فاصله اطمینان (04/3-03/1CI: ، (05/0 p < ) و بیش فعالی/بیتوجهی (82/1 IPTW-OR: مرتبط بود. 95% فاصله اطمینان 87/2-15/1 (CI): ، (01/0 p < ). بر اساس این نتایج، به نظر میرسد استفاده روتین و مکرر از دستگاههای تلفن همراه با مشکلات رفتاری در دوران کودکی مرتبط است | ||
پارک و همکاران (14) |
کودکان ابتدایی هنگکنگ | اختلال اسکلتی عضلانی و درد مرتبط با استفاده از گوشیهای هوشمند: بررسی سیستماتیک شواهد بیومکانیکی | انجام یک بررسی سیستماتیک از مطالعاتی است که تأثیر استفاده از گوشی هوشمند را بر اختلالات اسکلتی عضلانی و درد | کیفیت روششناختی توسط دو بازبین مستقل با استفاده از چکلیست اصلاح شده داونز و سیاه ارزیابی شد. از 639 گزارش شناسایی شده از پایگاههای داده الکترونیکی، 11 گزارش واجد شرایط برای درج در بررسی بودند. یک مقاله از فهرست منابع پیدا شد و به بررسی اضافه شد. نمرات کیفیت متوسط رتبهبندی شدند. | فعالیت ماهیچههای ذوزنقه فوقانی، ارکتور اسپاینا و عضلات بازکننده گردن و همچنین زاویه خم شدن سر، زاویه شیب سر و جابجایی سر به جلو که در طول استفاده از گوشی هوشمند افزایش یافته است، افزایش مییابد. همچنین به نظر میرسد استفاده از گوشی هوشمند در حالت نشسته باعث تغییر بیشتر زاویه سر و گردن نسبت به حالت ایستاده میشود. استفاده از گوشیهای هوشمند ممکن است به اختلالات اسکلتی عضلانی کمک کند |
||
کانگ و همکاران (15) |
مجموع 15 پسر و 15 آزمودنی دختر در سه سطح سنی | نگهداشتن رایانه لوحی با یک دست: تأثیر ویژگیهای طراحی تبلت بر بیومکانیک و قابلیت استفاده ذهنی در بین کاربران با دستان کوچک | 15 مرد و زن که در گروه کنترل در بازه زمانی دقیقه در طول روز از تبلت با قلمهای متفاوت استفاده کردند | ارزیابی اندازه (وزن)، جهتگیری، شکل گرفتن، بافت و شکل قلم بر بهرهوری، بیومکانیک و قابلیت استفاده ذهنی و خستگی زمانی که تبلت فقط با دست چپ نگه داشته میشد | تبلتهای بزرگتر و سنگینتر قابلیت استفاده و بیومکانیک بسیار بدتری داشتند و استفاده از آنها با یک دست باید محدود شود. قلم با دستگیره مخروطی (5/9 – 5/7 میلیمتر) یا دستگیره بزرگتر (6/7 میلیمتر) قابلیت استفاده و بیومکانیک بهتری نسبت به قلم کوچکتر (5 میلیمتر) داشت. تفاوت معنیداری در بهرهوری بین ویژگیهای طراحی وجود نداشت | ||
استراکر و همکاران (11) |
هجده کودک (میانگین سنی 5-6 سال) | مقایسه وضعیت بدنی و فعالیت عضلانی در هنگام استفاده از رایانه رومیزی رایانه لوحی و کاغذ توسط کودکان خردسال | هجده کودک (میانگین سنی 6-5 سال) یک کار رنگآمیزی را در شرایط تبلت، رومیزی و کاغذ انجام دادند | هجده کودک (میانگین سنی 6-5 سال) یک کار رنگآمیزی را در شرایط تبلت، رومیزی و کاغذ انجام دادند. وضعیت سهبعدی و فعالیت عضلات اطراف گردن و شانه مورد ارزیابی قرار گرفت | استفاده از رایانه لوحی مشابه استفاده از کاغذ بود، با وضعیت ستون فقرات خنثی کمتر، وضعیت کتف بالاتر و ذوزنقه فوقانی و فعالیت ستون فقرات ارکتوری گردنی بیشتر بود. این با تنوع بیشتر وضعیت و فعالیت عضلانی جبران شد. استفاده از رایانه لوحی بهوضوح استرسهای اسکلتی- عضلانی متفاوتی نسبت به استفاده از رایانه رومیزی دارد. دستورالعملهای استفاده از رایانه باید متناسب با فناوریهای سنتی و نوظهور باشد. رایانههای لوحی برای استفاده بزرگسالان و کودکان تبلیغ میشوند. بااینحال، تأثیر فیزیکی استفاده از این نوع فناوری مشخص نیست | ||
استراکر ال و همکاران (16) |
924 کودک 10 تا 19 سال | بررسی فناوری تلفن همراه در مدارس برتر و همراهی آن با علائم اسکلتی عضلانی و بصری | اطلاعات توسط کودکان در یک مدرسه دارای مزیت اجتماعی-آموزشی را توصیف میکند. نمونهای متشکل از 924 کودک (50 درصد دختر) از کلاسهای 5 تا 12 (سنین 10 تا 19 سال) | از کلاسهای 5 تا 12 (سنین 10 تا 19 سال) یک نظرسنجی آنلاین را در کلاس تکمیل کردند. کل استفاده روزانه از فناوری برای دختران (میانگین 219 ( 148 دقیقه در روز) و پسران)(207 - 142، .186= p) زیاد و مشابه بود. رایانه لوحی دستگاه غالبی بود که در کلاسهای 5 تا 9 استفاده میشد و رایانه لپتاپ دستگاه غالب در کلاسهای 10 تا 12 بود. الگوهای قرار گرفتن تحت تأثیر تعاملات جنسیت، دستگاه، درجه و هدف استفاده قرار گرفت |
دختران برای مقاصد اجتماعی برای کلاسهای 10 و 11 بیشتر از پسران از تلفن همراه استفاده میکردند، اما کلاس 12 نه. درحالیکه نگرش کودکان به استفاده از فناوری مثبت بود، علائم اسکلتی عضلانی و بصری معمولاً گزارش میشد. ساعت در روز استفاده از تبلت و تلفن با ناراحتی گردن/شانه (07/1 = OR؛ 1.13) و علائم بینایی (10/1 = OR؛ 07/1) مرتبط بود | ||
تی سانگ و همکاران (17) |
1058 کودک و نوجوان 9 تا 17 ساله | بررسی ارتباط بین استفاده از وسایل الکترونیکی با شیوع و شدت علائم اسکلتی- عضلانی، علائم بینایی، سلامت روانی اجتماعی و کیفیت زندگی در کودکان و نوجوان | 1058 کودک و نوجوان 9 تا 17 ساله شرکت کردند. شصتویک درصد و 78 درصد از کل دانشآموزان به ترتیب بیش از 2 ساعت در روز در طول روزهای مدرسه و تعطیلات آخر هفته و تعطیلات از وسایل الکترونیکی استفاده میکنند | دادهها از طریق پرسشنامه محرمانه آنلاین و کاغذ و مداد جمعآوری شد. دانش آموزان 4-5 ابتدایی و متوسطه 1-4 از 3 مدرسه در هنگکنگ استخدام شدند. جمعیتشناسی، فراوانی و مدت استفاده از دستگاه الکترونیکی، فراوانی علائم اسکلتی عضلانی، علائم بینایی، سلامت روانی اجتماعی و پیامدهای کیفیت زندگی اندازهگیری شد | استفاده بیشازحد از وسایل الکترونیکی با افزایش شیوع و شدت علائم جسمی و روانی اجتماعی همراه بود و این استفاده در نوجوانان نسبت به کودکان بیشتر است. این یافتهها پیامدهای بهداشتی مهمی برای کودکان و نوجوانان دارد و نشان میدهد که مداخله زودهنگام برای کاهش خطر ابتلا به اختلالات مرتبط با استفاده از دستگاه موردنیاز است | ||
مونگ کان کانسی و همکاران (18) |
233 کودک تایلندی 6 تا 9 سال | پیشبینی کننده درد اسکلتی عضلانی در دانش آموزان دبستانی با استفاده از تلفنهای هوشمند در ناخون سی تامارات، تایلند | دانشآموزان مقطع ابتدایی با استفاده از گوشیهای هوشمند انجام شد. یک مطالعه مقطعی با 233 کودک مدرسهای در ناخون سی تامارات، تایلند | برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه علائم اسکلتی عضلانی با استفاده از پرسشنامه اسکلتی عضلانی نوردیک با ISO 11,226:2000 استفاده شد. از طریق آزمون کای اسکوئر، تی تست و تحلیل رگرسیون لجستیک، عواملی که بهطور مستقل با درد اسکلتی عضلانی مرتبط هستند تعیین شدند | کی از عوامل مهم در ایجاد درد اسکلتی عضلانی استفاده طولانیمدت از تلفنهای هوشمند برای بیش از 60 دقیقه، بهویژه در بین کودکان 6 تا 9 ساله بود. در مورد دردهای اسکلتی عضلانی، تقریباً 53 درصد از دانشآموزان در حالت دراز کشیدن از گوشی هوشمند خود استفاده میکردند. ژست گرفتن در حالت مستعد هنگام استفاده از گوشی هوشمند 37/7 برابر خطرناکتر از نشستن بود. وضعیت خوابیدن، اندامهای متعددی را در زوایای مختلف کج میکند، بهویژه بازو. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |