AU - Habibi Masouleh, Zahra AU - Shamsi Majalani, Ali AU - Sedaghati, Parisa TI - Comparison of Postural Control Between Different Age Groups of Girls With Intellectual Disability PT - JOURNAL ARTICLE TA - iauh-biomech JN - iauh-biomech VO - 6 VI - 4 IP - 4 4099 - http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-243-fa.html 4100 - http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-243-fa.pdf SO - iauh-biomech 4 AB  - هدف: توانایی کنترل موقعیت‌های گوناگون بدن در فضا ناشی از تعامل پیچیده سیستم‌های عصبی، حسی و اسکلتی عضلانی است که به طور کلی با نام سیستم کنترل پاسچر تعریف می‌شود. محدودیت حرکتی، شیوع مشکلات تعادل و راه رفتن در افراد کم‌توان ذهنی بالا است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستکاری سیستم‌های بینایی، حس عمقی و دهلیزی بر کنترل پاسچر در سه گروه از دختران کم‌توان ذهنی بود. روش ها: در این پژوهش شصت دختر کم‌توان ذهنی در گروه‌های سنی 7 تا 9، 10 تا 12 و 16 تا 18 سال ارزیابی شدند. کنترل پاسچر در چهار وضعیت، با چشمان باز و بسته و روی سطح سخت و نرم بررسی شد. اطلاعات خام به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با بهره‌گیری از آمارتوصیفی و آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی بونفرونی (0/05>P) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت معناداری در نمرات کنترل پاسچر هر سه گروه وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، در وضعیت‌های اول، دوم و سوم بین گروه‌های اول و سوم و نیز بین گروه‌های دوم و سوم تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های حاصل از پژوهش، سیستم‌های حسی در کودکان کم‌توان ذهنی از لحاظ سازمان‌دهی و یکپارچگی تا 16 تا 18سالگی همچنان درحال رشد و بالندگی است و سیستم عصبی مرکزی نیز با تکیه بر اطلاعات سیستم حسی عمقی،کنترل پاسچر بهتری را ارائه می‌دهد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - iauh-biomech PG - 240 PT - Research YR - 2021