Azimizadeh M J, Hoseini S H, Norasteh A A. Effect of a Combined Strengthening and Proprioceptive Training Program on Balance and Gait of Female Children With Intellectual Disability. J Sport Biomech 2021; 7 (2) :136-147
URL:
http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-250-fa.html
1- گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.
2- گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.
چکیده: (2613 مشاهده)
هدف: تعادل و راه رفتن کودکان کمتوان ذهنی یکی از مشکلات اساسی این گروه است و عمدهترین مشکل این قشر، سرعت پایین راه رفتن آنهاست که میتواند به علت ضعف عضلانی باشد؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی بر تعادل و سرعت راه رفتن کودکان کمتوان ذهنی بود.
روش ها: در مطالعه حاضر، 24 نفر دانشآموز کمتوان ذهنی نُه تا سیزده سال به طور داوطلبانه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پیشآزمون از تمام آزمودنیها تعادل ایستا، تعادل پویا، قدرت اندام تحتانی و سرعت راه رفتن گرفته شد. در ادامه آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش به مدت هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب را انجام دادند و گروه کنترل فقط فعالیتهای روزانه خود را انجام دادند. در پایان هشت هفته مجدداً مشابه با پیشآزمون تمامی متغیرها اندازهگیری شدند.
یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی اثر معناداری بر تعادل ایستا (0/001=P)، تعادل پویا (0/001=P)، سرعت راه رفتن (0/001=P) و قدرت اندام تحتانی (0/001=P) در پسآزمون نسبت به پیشآزمون داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی اثر معناداری بر بهبود عوامل آمادگی جسمانی کودکان کمتوان ذهنی دارد و میتوان از این نوع تمرینات در مدارس ابتدایی جهت بهبود عوامل آمادگی جسمانی کودکان کمتوان ذهنی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/23 | پذیرش: 1400/4/30 | انتشار: 1400/6/10