دوره 12، شماره 2 - ( 6-1405 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 208-192 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Askari N S, Kalantariyan M, Rahimi M. Effects of Alexander Technique Exercises on Static and Dynamic Balance in Female Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. J Sport Biomech 2026; 12 (2) :192-208
URL: http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-419-fa.html
موسوی عسکری نداسادات، کلانتریان محمد، رحیمی محمد. تأثیر تمرینات تکنیک الکساندر بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله بیومکانیک ورزشی. 1405; 12 (2) :192-208

URL: http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-419-fa.html


1- گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
چکیده:   (22 مشاهده)

هدف هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات مبتنی بر تکنیک الکساندر بر بهبود تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان دختر 13 تا 16 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی بود.
روش‌ها این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ۳۰ دانش‌آموز واجد شرایط پس از غربالگری اولیه با استفاده از پرسشنامه کانرز و ارزیابی تشخیصی با نرم‌افزار IVA-CPT، به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل (۱۵ نفر در هر گروه) قرار گرفتند. گروه تجربی طی ۸ هفته، دو جلسه در هفته، در تمرینات هدایت‌شده تکنیک الکساندر شرکت کردند. ارزیابی تعادل ایستا و پویا به ترتیب به‌وسیله آزمون استورک به‌صورت ایستادن تک پا و آزمون تعادل Y در سه جهت قدامی، خلفی-داخلی و خلفی-خارجی انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در سطح معناداری 0/05 تحلیل شدند.
یافته‌ها نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از مداخله، میانگین نمرات تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی به‌طور معناداری بهبود یافت و نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت قابل‌توجهی نشان داد (0/05>p).
نتیجه‌گیری تمرینات تکنیک الکساندر با تمرکز بر اصلاح الگوهای حرکتی، افزایش آگاهی بدنی و بهبود کنترل عصبی-عضلانی، می‌تواند موجب ارتقاء تعادل ایستا و پویا در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی گردد. استفاده از این تمرینات در محیط‌های آموزشی و توان‌بخشی به‌عنوان روشی کم‌هزینه و مؤثر پیشنهاد می‌شود.

متن کامل [PDF 1689 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/13 | پذیرش: 1404/9/10 | انتشار: 1404/9/11

فهرست منابع
1. Akbari-Zardkhaneh S, Shahvarani SM, Mansurkiaie N, Zanganeh A, Jallalat-Danesh M, Tahmasebi S, et al. Psychometric properties of electronic mental health assessment device for high school students: Teacher and parent form. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2018;24(3):324-39. [DOI:10.32598/ijpcp.24.3.324]
2. Shooshtari MH, Shariati B, Kamalzadeh L, Naserbakht M, Tayefi B, Taban M. The prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in Iran: An updated systematic review. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran. 2021;35:8. [DOI:10.47176/mjiri.35.8] [PMID]
3. Moradi J, Jalali S, Bucci MP. Effects of balance training on postural control of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Iranian Journal of Pediatrics. 2020;30(4):e95542. [DOI:10.5812/ijp.95542]
4. Shams A, Eslami Nosratabadi M, Sangari M, Mirmoezzi M. Effect of cognitive rehabilitation combined with physical exercise on sustained, selective, and alternating attention in school-aged girls with attention-deficit/hyperactivity disorder. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2021;27(3):276-87. [DOI:10.32598/ijpcp.27.3.3342.1]
5. Nejati V. Balance-based Attentive Rehabilitation of Attention Networks (BARAN) improves executive functions and ameliorates behavioral symptoms in children with ADHD. Complementary Therapies in Medicine. 2021;60:102759. [DOI:10.1016/j.ctim.2021.102759] [PMID]
6. Pan P-Y, Bölte S. The association between ADHD and physical health: A co-twin control study. Scientific Reports. 2020;10(1):22388. [DOI:10.1038/s41598-020-78627-1] [PMID]
7. Kalantariyan M, Rahmani N, Samadi H. The effects of TRX-based movement pattern correction exercises on the landing biomechanics and balance of female volleyball players susceptible to knee injuries. Journal of Sport Biomechanics. 2023;9(2):112-27. [DOI:10.61186/JSportBiomech.9.2.112]
8. Tabatabai Asl SM, Jalilian P. The effect of six weeks of TRX training on selected physical fitness components in high school students in Mashhad. Journal of Sport Biomechanics. 2025;11(1):34-45. [DOI:10.61186/JSportBiomech.11.1.34]
9. Amini B, Hosseini SA, Akbarfahimi N. Balance performance disorders and sway of the center of gravity in children with ADHD. Journal of Modern Rehabilitation. 2018;12(1):3-12. [DOI:10.32598/jmr.12.1.3]
10. Kim SM, Hyun GJ, Jung T-W, Son YD, Cho I-H, Kee BS, et al. Balance deficit and brain connectivity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychiatry Investigation. 2017;14(4):452-9. [DOI:10.4306/pi.2017.14.4.452] [PMID]
11. Münger M, Candrian G, Kasper J, Abdel-Rehim H, Eich D, Müller A, et al. Behavioral and neurophysiological markers of ADHD in children, adolescents, and adults: A large-scale clinical study. Clinical EEG and Neuroscience. 2021;52(5):311-20. [DOI:10.1177/1550059421993340] [PMID]
12. Thomas S, Sciberras E, Lycett K, Papadopoulos N, Rinehart N. Physical functioning, emotional, and behavioral problems in children with ADHD and comorbid ASD: A cross-sectional study. Journal of Attention Disorders. 2018;22(10):1002-7. [DOI:10.1177/1087054715587096] [PMID]
13. Qin D, Qin Y, Wang Y, Xue L, Peng Y. Effects of the Alexander Technique on pain and adverse events in chronic non-specific neck pain: A systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2024;19(11):e0313526. [DOI:10.1371/journal.pone.0313526] [PMID]
14. Cacciatore TW, Johnson PM, Cohen RG. Potential mechanisms of the Alexander Technique: Toward a comprehensive neurophysiological model. Kinesiology Review. 2020;9(3):199-213. [DOI:10.1123/kr.2020-0026]
15. Shadi N, Khalaghi K, Seyedahmadi M. Comparing the effects of Pilates, corrective exercises, and Alexander's Technique on upper cross syndrome among adolescent girl students (ages 13-16): A six-week study. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2024;16(1):143. [DOI:10.1186/s13102-024-00933-2] [PMID]
16. Babaei H, Alizadeh MH, Minoonezhad H, Movahed A, Maher R. Effectiveness of the Alexander Technique on quality of life in young men with upper crossed syndrome. Physical Treatments - Specific Physical Therapy Journal. 2024;14(2):125-36. [DOI:10.32598/ptj.14.2.574.1]
17. Cohen R, Ravichandra R, Trusty W, Moote T, Gross M. Alexander Technique classes are a feasible, cost-effective, and promising intervention for balance in older women. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2018;99(10):e58-9. [DOI:10.1016/j.apmr.2018.07.203]
18. Davies J. Alexander Technique classes improve pain and performance factors in tertiary music students. Journal of Bodywork and Movement Therapies. 2020;24(1):1-7. [DOI:10.1016/j.jbmt.2019.04.006] [PMID]
19. Johnson MB, Cohen RG. Altered coordination strategies during upright stance and gait in teachers of the Alexander Technique. Frontiers in Aging. 2023;4:1090087. [DOI:10.3389/fragi.2023.1090087] [PMID]
20. Cacciatore TW, Mian OS, Peters A, Day BL. Neuromechanical interference of posture on movement: Evidence from Alexander Technique teachers rising from a chair. Journal of Neurophysiology. 2014;112(3):719-29. [DOI:10.1152/jn.00617.2013] [PMID]
21. Cacciatore TW, Gurfinkel VS, Horak FB, Day BL. Prolonged weight-shift and altered spinal coordination during sit-to-stand in practitioners of the Alexander Technique. Gait & Posture. 2011;34(4):496-501. [DOI:10.1016/j.gaitpost.2011.06.026] [PMID]
22. Cohen SC, Harvey DJ, Shields RH, Shields GS, Rashedi RN, Tancredi DJ, et al. Effects of yoga on attention, impulsivity, and hyperactivity in preschool-aged children with attention-deficit hyperactivity disorder symptoms. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. 2018;39(3):200-9. [DOI:10.1097/DBP.0000000000000552] [PMID]
23. Luo X, Huang X, Lin S. Yoga and music intervention reduces inattention, hyperactivity/impulsivity, and oppositional defiant disorder in children with comorbid ADHD and ODD. Frontiers in Psychology. 2023;14:1150018. [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1150018] [PMID]
24. Amiri S, Ahsani M, Malek A, Sadeghi-Bazargani H, Ghorashizadeh A, Abdi S, et al. Psychometric properties of the Persian version of Conners Early Childhood ADHD Questionnaire - Parents' Form in Iranian children aged 3-6 years. Medical Journal of Tabriz University of Medical Sciences. 2023;45(6):505-15. [DOI:10.34172/mj.2024.003]
25. Zhang W, Jiang Y, Mo S, Lin H, Ke S. Values of the Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test in diagnosing children with attention deficit hyperactivity disorder in clinic and school in China. Chinese Journal of Behavioral Medicine and Brain Science. 2015;24:935-8.
26. Moreno-García I, Delgado-Pardo G, Roldán-Blasco C. Attention and response control in ADHD: Evaluation through Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test. The Spanish Journal of Psychology. 2015;18:e1. [DOI:10.1017/sjp.2015.2] [PMID]
27. Kalantariyan M, Zarghami Aliabad S, Khalandi J. Investigating the effects of sport-metric training on functional factors related to lower limb injuries and skill variables in young futsal players. Journal of Sport Biomechanics. 2025;10(4):346-60. [DOI:10.61186/JSportBiomech.10.4.346]
28. Chimiklis AL, Dahl V, Spears AP, Goss K, Fogarty K, Chacko A. Yoga, mindfulness, and meditation interventions for youth with ADHD: Systematic review and meta-analysis. Journal of Child and Family Studies. 2018;27(10):3155-68. [DOI:10.1007/s10826-018-1148-7]
29. Roshan S, Souri R, Jalilvand M. Effectiveness of a kata exercise course on static and dynamic balance in hyperactive children. Journal of Sport Biomechanics. 2024;9(4):272-83. [DOI:10.61186/JSportBiomech.9.4.272]
30. Rubia K. Cognitive neuroscience of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and its clinical translation. Frontiers in Human Neuroscience. 2018;12:100. [DOI:10.3389/fnhum.2018.00100] [PMID]
31. Zhang Z, Chang X, Zhang W, Yang S, Zhao G. The effect of meditation-based mind-body interventions on symptoms and executive function in people with ADHD: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Attention Disorders. 2023;27(6):583-97. [DOI:10.1177/10870547231154897] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیومکانیک ورزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Sport Biomechanics

Designed & Developed by : Yektaweb