دوره 10، شماره 4 - ( 11-1403 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 293-276 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamoongard M, Hadadnezhad M, Mohammadi Orangi B. A Narrative Review on the Effect of Variability-Based Motor Learning Approaches on Kinetic and Kinematic Factors Related to Anterior Cruciate Ligament Injury in Athletes. J Sport Biomech 2025; 10 (4) :276-293
URL: http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-356-fa.html
هامون گرد مجید، حدادنژاد ملیحه، محمدی اورنگی بهزاد. بررسی تأثیر رویکردهای یادگیری حرکتی مبتنی بر تغییرپذیری بر عوامل کینتیکی و کینماتیکی مرتبط با آسیب رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران: مطالعه مروری روایتی. مجله بیومکانیک ورزشی. 1403; 10 (4) :276-293

URL: http://biomechanics.iauh.ac.ir/article-1-356-fa.html


1- گروه بیومکانیک و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، کرج، حصارک، ایران.
2- گروه بیومکانیک و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
3- گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران.
چکیده:   (844 مشاهده)
هدف مشخص شده است به‌کارگیری رویکردهای یادگیری حرکتی در برنامه‌های تمرینی پیشگیری از آسیب می‌تواند باعث کاهش خطر آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL) در ورزشکاران شود؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رویکردهای یادگیری حرکتی مبتنی بر تغییرپذیری بر متغیرهای کینتیکی و کینماتیکی مرتبط با آسیب ACL در ورزشکاران استد.
روش‌ها جستجو در پایگاه¬های اطلاعاتی پابمد، گوگل اسکالر، اسکوپوس، ساینس دایرکت و الزویر در فاصله زمانی سال‌های 2010 الی 2024 انجام گردید. کلیدواژه‌های ("ACL" یا "Anterior cruciate ligament") و ("Differential learning") و ("Non-linear pedagogy") و ("Variability") و ("Biomechanics" یا "Kinematics" یا "Kinetics") به‌صورت مستقل و در ترکیب با هم به کار رفتند.
یافته‌ها پس از حذف مطالعات مطابق با ملاک‌های ورود و خروج، درنهایت تعداد 6 مطالعه مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تمرینات مبتنی بر تغییرپذیری شامل یادگیری افتراقی و غیرخطی باعث افزایش فلکشن تنه و ران، افزایش فلکشن زانو، کاهش والگوس و ابداکشن زانو و افزایش دورسی‌فلکشن مچ پا می‌شود. همچنین افزایش گشتاور ابداکشن و چرخش خارجی ران، افزایش گشتاور دورسی‌فلکشن مچ پا، کاهش گشتاور والگوس و ابداکشن زانو و کاهش نیروی عکس‌العمل زمین در ورزشکاران مشاهده شد.
نتیجه‌گیری گانجام تمرینات مبتنی بر یادگیری غیرخطی در مقایسه با یادگیری افتراقی باعث بهبود بیشتر فاکتورهای بیومکانیکی مرتبط با آسیب ACL در ورزشکاران می‌شود. پیشنهاد می‌شود مربیان به‌منظور کاهش خطر آسیب، بهبود برنامه‌های توان‌بخشی و همچنین بهبود اعتبار اکولوژیکی از رویکردهای مبتنی بر تغییرپذیری به‌ویژه یادگیری غیرخطی در تمرینات استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1889 kb]   (279 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (316 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/7 | پذیرش: 1403/11/24 | انتشار: 1403/11/24

فهرست منابع
1. Wohl TR, Criss CR, Haggerty AL, Rush JL, Simon JE, Grooms DR. The Impact of Visual Perturbation Neuromuscular Training on Landing Mechanics and Neural Activity: A Pilot Study. Int J Sports Phys Ther. 2024;19(11):1333-1347. [DOI:10.26603/001c.123958] [PMID]
2. Hamoongard M, Letafatkar A, Thomas AC. The Effect of Neurocognitive Training on Biomechanical Risk Factors Related to Anterior Cruciate Ligament Injury in Athletes: A Narrative Review. Journal of Sport Rehabilitation. 2024;33(7):485-494. [DOI:10.1123/jsr.2023-0428] [PMID]
3. Grooms DR, Chaput M, Simon JE, Criss CR, Myer GD, Diekfuss JA. Combining Neurocognitive and Functional Tests to Improve Return to Sport Decisions Following ACL Reconstruction. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy. 2023(0):1-14. [DOI:10.2519/jospt.2023.11489] [PMID]
4. Thomas ZM, Lupowitz L, Ivey M, Wilk KE. Neurocognitive and Neuromuscular Rehabilitation Techniques after ACL injury-Part 2: Maximizing Performance in the Advanced Return to Sport Phase. International Journal of Sports Physical Therapy. 2024;19(12):1629. [DOI:10.26603/001c.126270] [PMID]
5. Dingenen B, Malfait B, Vanrenterghem J, Robinson MA, Verschueren SM, Staes FF. Can two-dimensional measured peak sagittal plane excursions during drop vertical jumps help identify three-dimensional measured joint moments? The Knee. 2015;22(2):73-79. [DOI:10.1016/j.knee.2014.12.006] [PMID]
6. Rikken KT, Panneman T, Vercauteren F, Gokeler A, Benjaminse A. Increased Visual Attentional Demands Alter Lower Extremity Sidestep Cutting Kinematics in Male Basketball Players. International Journal of Sports Physical Therapy. 2024;19(11):1304. [DOI:10.26603/001c.124804] [PMID]
7. Bates NA, Ford KR, Myer GD, Hewett TE. Kinetic and kinematic differences between first and second landings of a drop vertical jump task: implications for injury risk assessments. Clinical biomechanics. 2013;28(4):459-466. [DOI:10.1016/j.clinbiomech.2013.02.013] [PMID]
8. Grooms DR, Bizzini M, Silvers-Granelli H, Benjaminse A. Neurocognitive & Ecological Motor Learning Considerations for the 11+ ACL Injury Prevention Program: A Commentary. International Journal of Sports Physical Therapy. 2024;19(11):1362. [DOI:10.26603/001c.123956] [PMID]
9. Dhawale AK, Smith MA, Ölveczky BP. The role of variability in motor learning. Annual review of neuroscience. 2017;40:479-498. [DOI:10.1146/annurev-neuro-072116-031548] [PMID]
10. Onate J, Herman D, Grooms D, Sutton Z, Wilkerson G. Neuroscience principles for ACL rehabilitation and reinjury risk reduction. Return to Sport after ACL Reconstruction and Other Knee Operations: Limiting the Risk of Reinjury and Maximizing Athletic Performance. 2019:359-381. [DOI:10.1007/978-3-030-22361-8_16]
11. Benjaminse A, Welling W, Otten B, Gokeler A. Novel methods of instruction in ACL injury prevention programs, a systematic review. Physical therapy in Sport. 2015;16(2):176-186. [DOI:10.1016/j.ptsp.2014.06.003] [PMID]
12. Dalvandpour N, Zareei M, Abbasi H, Abdoli B, Mohammadian MA, Rommers N, et al. Focus of attention during ACL injury prevention exercises affects improvements in jump-landing kinematics in soccer players: a randomized controlled trial. The Journal of Strength & Conditioning Research. 2022;37(2):337-342. [DOI:10.1519/JSC.0000000000004201] [PMID]
13. Ghanati HA, Letafatkar A, Shojaedin S, Hadadnezhad M, Schöllhorn WI. Comparing the effects of differential learning, self-controlled feedback, and external focus of attention training on biomechanical risk factors of anterior cruciate ligament (ACL) in athletes: a randomized controlled trial. International journal of environmental research and public health. 2022;19(16):10052. [DOI:10.3390/ijerph191610052] [PMID]
14. Ghanati HA, Letafatkar A, Almonroeder TG, Rabiei P. Examining the influence of attentional focus on the effects of a neuromuscular training program in male athletes. The Journal of Strength & Conditioning Research. 2022;36(6):1568-1575. [DOI:10.1519/JSC.0000000000003681] [PMID]
15. Ghaderi M, Letafatkar A, Thomas AC, Keyhani S. Effects of a neuromuscular training program using external focus attention cues in male athletes with anterior cruciate ligament reconstruction: A randomized clinical trial. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2021;13(1):1-11. [DOI:10.1186/s13102-021-00275-3] [PMID]
16. Hamoongard M, Hadadnezhad M, Abbasi A. Effect of combining eight weeks of neuromuscular training with dual cognitive tasks on landing mechanics in futsal players with knee ligament dominance defect: a randomized controlled trial. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 2022;14(1):196. [DOI:10.1186/s13102-022-00593-0] [PMID]
17. Mohammadi Orangi B, Dehghani M, Jones PA. Manipulation of task constraints is the most effective motor learning method for reducing risk factors for ACL injury during side-step cutting in both male and female athletes. Research in Sports Medicine. 2024;32(4):631-647. [DOI:10.1080/15438627.2023.2209248] [PMID]
18. Orangi BM, Yaali R, Bahram A, Aghdasi MT, van der Kamp J, Vanrenterghem J, et al. Motor learning methods that induce high practice variability reduce kinematic and kinetic risk factors of non-contact ACL injury. Human Movement Science. 2021;78:102805. [DOI:10.1016/j.humov.2021.102805] [PMID]
19. Gholami F, Letafatkar A, Moghadas Tabrizi Y, Gokeler A, Rossettini G, Ghanati HA, et al. Comparing the effects of differential and visuo-motor training on functional performance, biomechanical, and psychological factors in athletes after ACL reconstruction: A randomized controlled trial. Journal of clinical medicine. 2023;12(8):2845. [DOI:10.3390/jcm12082845] [PMID]
20. Farrow D, Abernethy B. Can anticipatory skills be learned through implicit video based perceptual training? Journal of sports sciences. 2002;20(6):471-485. [DOI:10.1080/02640410252925143] [PMID]
21. Benjaminse A, Gokeler A, Dowling AV, Faigenbaum A, Ford KR, Hewett TE, et al. Optimization of the anterior cruciate ligament injury prevention paradigm: novel feedback techniques to enhance motor learning and reduce injury risk. journal of orthopaedic & sports physical therapy. 2015;45(3):170-182. [DOI:10.2519/jospt.2015.4986] [PMID]
22. Mohammadi Orangi B, Dehghani M, Jones PA. Manipulation of task constraints is the most effective motor learning method for reducing risk factors for ACL injury during side-step cutting in both male and female athletes. Research in Sports Medicine. 2024;32(4):631-647. [DOI:10.1080/15438627.2023.2209248] [PMID]
23. Buckthorpe M. Recommendations for movement re-training after ACL reconstruction. Sports Medicine. 2021;51(8):1601-1618. [DOI:10.1007/s40279-021-01454-5] [PMID]
24. Chow JY, Davids K, Hristovski R, Araújo D, Passos P. Nonlinear pedagogy: Learning design for self-organizing neurobiological systems. New Ideas in Psychology. 2011;29(2):189-200. [DOI:10.1016/j.newideapsych.2010.10.001]
25. Van Rossum JH. Schmidt's schema theory: The empirical base of the variability of practice hypothesis: A critical analysis. Human movement science. 1990;9(3-5):387-435. [DOI:10.1016/0167-9457(90)90010-B]
26. Gokeler A, Nijmeijer E, Heuvelmans P, Tak I, Ramponi C, Benjaminse A. Motor learning principles during rehabilitation after anterior cruciate ligament injury: Time to create an enriched environment to improve clinical outcome. Arthroskopie. 2023;36(3):164-70. [DOI:10.1007/s00142-023-00606-1]
27. Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic reviews. 2021;10(1):1-11. [DOI:10.1186/s13643-021-01626-4] [PMID]
28. Methley AM, Campbell S, Chew-Graham C, McNally R, Cheraghi-Sohi S. PICO, PICOS and SPIDER: a comparison study of specificity and sensitivity in three search tools for qualitative systematic reviews. BMC health services research. 2014;14(1):1-10. [DOI:10.1186/s12913-014-0579-0] [PMID]
29. McKinney J, Velghe J, Fee J, Isserow S, Drezner JA. Defining athletes and exercisers. The American journal of cardiology. 2019;123(3):532-5. [DOI:10.1016/j.amjcard.2018.11.001] [PMID]
30. Mohammadi Orangi B, Aghdasi M, Shahriarpour S. Comparison of the Effect of Linear and Nonlinear Pedagogy on Risk Factors of ACL Injury: Emphasis on Kinetic Variables in Basketball Landing. Journal of Advanced Sport Technology. 2022;6(2):136-145.
31. Dhegihan M, Mohammadi Orangi B, Shahriarpour S. Comparing the Effects of Linear and Nonlinear Pedagogies on Kinematic Variables During a Landing Task Related to Anterior Cruciate Ligament injury. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2023;12(5):844-855. [DOI:10.32598/SJRM.12.5.2]
32. Gholami F, Letafatkar A, Moghadas Tabrizi Y, Gokeler A, Rossettini G, Ghanati HA, et al. Comparing the Effects of Differential and Visuo-Motor Training on Functional Performance, Biomechanical, and Psychological Factors in Athletes after ACL Reconstruction: A Randomized Controlled Trial. Journal of clinical medicine. 2023;12(8):2845. [DOI:10.3390/jcm12082845] [PMID]
33. Chow JY. Nonlinear learning underpinning pedagogy: evidence, challenges, and implications. Quest. 2013;65(4):469-484. [DOI:10.1080/00336297.2013.807746]
34. Santos S, Coutinho D, Gonçalves B, Schöllhorn W, Sampaio J, Leite N. Differential learning as a key training approach to improve creative and tactical behavior in soccer. Research quarterly for exercise and sport. 2018;89(1):11-24. [DOI:10.1080/02701367.2017.1412063] [PMID]
35. Hamill J, Palmer C, Van Emmerik RE. Coordinative variability and overuse injury. Sports Medicine, Arthroscopy, Rehabilitation, Therapy & Technology. 2012;4:1-9. [DOI:10.1186/1758-2555-4-45] [PMID]
36. Heiderscheit BC, Hamill J, van Emmerik RE. Variability of stride characteristics and joint coordination among individuals with unilateral patellofemoral pain. Journal of applied biomechanics. 2002;18(2):110-121. [DOI:10.1123/jab.18.2.110]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بیومکانیک ورزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Sport Biomechanics

Designed & Developed by : Yektaweb